Panel dyskusyjny „GRANICE SZTUKI”

5 marca 2013
Panel dyskusyjny „GRANICE SZTUKI”

czwartek, 7 marca 2013,  godz.18.00, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, LabSen (parter).

Jak daleko może posunąć się artysta? Czy może dowolnie przesuwać granice? Czy działanie artystyczne podlega normom społecznym i prawnym?

 7 marca w toruńskim CSW odbędzie się debata z udziałem zaproszonych gości, którzy będą próbowali odpowiedzieć na powyższe pytania.

 Punktem wyjścia debaty będzie konflikt dwojga artystów: Angeliki Fojtuch oraz Johanesa Deimlinga. Artystka zarzuciła niemieckiemu performerowi kradzież credo artystycznego. Jej protest nie doczekał się żadnej reakcji ze strony środowiska artystycznego, akademickiego i instytucjonalnego. Frustracja Fojtuch, spowodowana ignorowaniem problemu i środowiskową inercją  – rosła. Okazją do inteligentnej reakcji, która stała się jednocześnie działaniem artystycznym, był „interwencyjny  performance” artystki, wykonany podczas męskiej edycji festiwalu „Pigs&Rabbits”. Akcja miała miejsce 11 stycznia 2013 roku w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (materiał video z akcji: youtu.be/JHMybEOWN60 ).

 Zaproszeni do CSW goście, reprezentujący zarówno środowisko artystów, jak i krytyków i teoretyków sztuki, włączą się w ten trudny dyskurs, próbując uczciwie przedstawić swoje stanowisko dotyczące zjawiska plagiatu w przestrzeni artystycznej i jego konsekwencji etycznych i prawnych. Czy artystka miała prawo zakłócić działanie performatywne Deimlinga? Dlaczego to zrobiła? Czy reakcja kuratora Artiego Grabowskiego była prawidłowa, czy wręcz przeciwnie – niedopuszczalna?

 

Zapraszamy na dyskusję!

 PANELIŚCI/PANELISTKI:

 Angelika Fojtuch, performerka, penetruje relacje międzyludzkie i bada obszary wykluczenia. Studiowała na UMK w Toruniu, ASP w Krakowie, ASP w Gdańsku i ASP w Poznaniu. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni intermedialnej prof. Grzegorza Klamana na ASP w Gdańsku w 2005 roku. Obecnie jest asystentką w Katedrze Intermediów gdańskiej ASP, w pracowni Transdyscyplinarnej prof. Grzegorza Klamana. Stypendystka Fundacji Wilberz i miasta Monchengladbach. Jej prace były prezentowane m.in. w Goodman Arts Center w Singapurze; Museet for Samtidskunst w Roskilde, Fundacio Antoni Tapies w Barcelonie; Fado Performance Art Centre w Toronto, Nada Art Fair w Miami, Kunsthaus w Dreźnie, MMOMA w Moskwie, Muzeum Sztuki w Łodzi; Zachęta w Warszawie.

 Arti Grabowski, ukończył ASP w Krakowie uzyskując dyplom pracowni Działań Medialnych profesora Antoniego Porczaka, a także  Uniwersytet Castilla la Mancha w Cuenca, Hiszpania. Obecnie jest asystentem w Katedrze Intermediów krakowskiej ASP, prowadzonej przez profesora Artura Tajbera. Jest uznanym performerem, podczas ostatnich 10 lat zrealizował ponad sto akcji artystycznych.

 Hubert Bilewicz, ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz muzealnictwo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Odbył podyplomowe studia w Ośrodku Badań nad Tradycją Antyczną Uniwersytetu Warszawskiego, jest także absolwentem podyplomowych studiów pedagogiki zdolności i twórczości UMK w Toruniu, gender studies na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz queer studies. Przez kilkanaście lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Kooperuje z ogólnopolską inicjatywą środowisk kulturotwórczych Indeks 73. Jest członkiem Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki.

 Stanisław Ruksza,  Kurator wystaw, historyk sztuki. Absolwent historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dyrektor programowy CSW Kronika w Bytomiu. Autor tekstów o sztuce współczesnej i redaktor książek. Kurator wielu wystaw w kraju i za granicą, m.in. „W stronę Innego” (BWA w Katowicach 2006), „Umpolen” (Freiraum, Museum Quartier, Wiedeń, 2007), „Alfabet Kroniki” (Berlin 2008, m.in. KW, Galerie Berinson, Galerie Zak I Branicka, Uqbar, Pro QM, ; wspólnie z Sebastianem Cichockim), „Alternatif turistik” (Kronika, Bytom 2009), „Sektor X” (Galeria Sektor I, Katowice 2008). Założyciel Klubu Krytyki Politycznej na Śląsku. Współpracuje z Teatrem ZL. W latach 2007-09 wykładowca Uniwersytetu Śląskiego. W 2009 rezydent apexart w Nowym Jorku.

 Dorota Łagodzka, historyczka sztuki, krytyczka i kuratorka; doktorantka w Instytucie Sztuki PAN; zajmuje się problematyką zwierząt w sztuce współczesnej, a także studiami nad zwierzętami (animal studies) w badaniach nad sztuką i kulturą; pracuje nad rozwijaniem w Polsce studiów nad zwierzętami jako dyscypliny akademickiej; wspólnie z Anną Barcz realizuje w Instytucie Badań Literackich PAN projekt badawczy „Znaczenie studiów nad zwierzętami dla badań nad kulturą w Polsce” finansowany przez Narodowe Centrum Nauki; współredaktorka internetowego czasopisma „ARTMIX. Sztuka, feminizm, kultura wizualna”; publikowała m. in. w Artmixie, Obiegu, Magazynie Sztuki, Arteonie, Artluku, Fragile, Sztuce.pl i Zadrze; autorka blogu „Nie-zła sztuka”; pracowała w CSW Znaki Czasu w Toruniu oraz w Muzeum Narodowym w Warszawie, od czasu do czasu współpracuje z Galerią Sztuki Wozownia jako kuratorka.

 dr Marcin Zdrenka, etyk, pracownik Zakładu Aksjologii i Etyki Społecznej, Instytutu Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

 
Prowadzenie Aleksandra Mosiołek i Dominik Pokornowski

tekst – materiały prasowe organizatora

 

Więcej informacji na: http://csw.torun.pl/aktualnosci/granice-sztuki-panel-dyskusyjny

https://www.facebook.com/events/451886461546887/?ref=ts&fref=ts